Zuid-Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Kyra Teeken - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Kyra Teeken - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika

Door: nielsenkyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

24 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Bezochte steden: Cape Town, Stellenbosch, Oudtshoorn, Port Elizabeth, Durban, Noord-Drakensberg en Johannesburg.

De vliegreis vanuit Thailand was zonder problemen verlopen en na 20 uur vliegen en wachten (ongeveer), kwamen we veilig in Zuid Afrika aan. Bij aankomst in het hostel stond een traditionele Zuid-Afrikaanse 'braai' voor ons klaar en konden we zoveel vlees en groenten eten als we wilden. Daarna zijn we meteen gaan slapen aangezien we meer dan 10000km gevlogen hadden en een jetlag hadden. De dag erna stond een bustour door Kaapstad op het programma en hebben we als echte toeristen in een dubbeldekkerbus zonder dak gezeten. Hier konden we naar een audiotour luisteren en hebben we een aantal coole dingen gezien in en rondom Kaapstad, waaronder de Bo-Kaap, allemaal gekleurde huisjes. Daarna zijn we naar Cape CrossFit geweest en heb ik met uitzicht op de Tafelberg burpees en double-unders gedaan. Super locatie en weer goed om weer iets gedaan te hebben. Ons eerste hostel lag best een stukje buiten het centrum en aangezien we niet iedere keer de bus wilden pakken zijn we de volgende dag naar het centrum verhuisd. Die ochtend zag het er niet naar uit dat we ons plan voor die dag door konden zetten door mist (beklimmen van Tafelberg), maar rond de middag klaarde het op. Toen zijn we alsnog de berg gaan beklimmen door Platteklip Gorge op te lopen en bovenaan wat foto's van boven de wolken te nemen. De weg naar de top heeft me wel alle motivatiekracht gekost, want aangezien Kyra geen tijd kreeg om een andere broek aan te trekken moest ze de klim doen in een strakke spijkerbroek. Hierdoor koste het klimmen haar nogal wat energie, omdat ze haar benen niet hoog kon optillen. Na ongeveer 10 ik-kan-niet-meer-ik-draai-om's waren we toch boven en was Kyra toch blij het gedaan te hebben. Op de klim naar beneden ontmoetten we nog drie mensen uit Zimbabwe die cool waren en waarvan we een lift terug naar het hostel hebben gekregen. Iedereen die 'Zimbabwe' las in de vorige zin en dacht aan zwarte mensen met dikke lippen: Nee, dit waren blanke jongeren van rond de 20, dat kan ook hoor!

Anyway, de dag erna hebben we een Cape Peninsula Tour gedaan en zijn we met een busje richting het zuidelijkste punt van de Peninsula gereden. Onderweg hebben we struisvogels gezien. Daarna zijn we gestopt in Table Mountain National Park bij onder andere Kaap de Goede Hoop en Cape Point en staken zebra's de weg over voor ons busje. Verder hebben we pinguïns gezien op Boulders Beach wat echt heel cool was aangezien we niet via de 'formele' weg gingen (wat zou betekenen dat we extra zouden betalen en vanaf een afstand naar mega veel pinguïns op een rots zouden kijken). Nee, onze chauffeur bracht ons naar een betere plek die gratis was en waar we gewoon tussen de pinguïns konden lopen. Het enige 'nadeel' was dat er minder pinguïns zaten maar dat maakte echt helemaal niks uit.

De ochtend erna vertrokken we naar Stellenbosch en daar hebben we wijngeproefd. Stellenbosch is dé wijnregio van Zuid-Afrika en je vind hier bijna 300 wijngaarden. In een aantal uurtjes hebben we 14 wijnen en 1 port geproefd en tot onze verbazing konden we best redelijk de verschillen tussen de wijnen proeven. Nu nog onthouden dat Kyra liever een zachte Shiraz drinkt dan een wat donkerdere Cabernet Sauvignon (ofzoiets)... Oh en port is niet te drinken. Zoete troep. Ook hebben we bij de laatste wijnproeverij gepraat met een gast wiens eerste taal Afrikaans was en dat ging heel makkelijk! Dat was wel verrassend. De dag erna vertrokken we naar Oudtshoorn.

In Oudtshoorn spraken nog meer mensen Afrikaans waaronder een jongen die naar Nederland wilde om op een tulpen boerderij te werken (nee, echt!). Wat betreft Afrikaans: wat het verkeersbord 'Inligting - Aftrekplek' betekent weten we nog steeds niet. Maar goed, eenmaal in Oudtshoorn aangekomen hebben we een struisvogel-braai gehad (Oudtshoorn staat bekend om struisvogelfarms). De dag erna hebben we een mountainbike gehuurd en 30km gefietst naar de 'Cango Caves'. Ze hebben daar grote grotten waar je twee verschillende tours kon doen: normaal en adventure; normaal is wat iedereen kan, gewoon 600m diep de grot in en een tourguide die vertelt. Adventure daarentegen werd ons aangeraden door Poppy en Blane en dit hield in 600m extra diep de grot in waaronder door een aantal hele nauwe tunnels waar je maar net door heen past. Niet voor claustrofobische mensen dus. Nu bleek dat er voor het eerst sinds 12 jaar onderhoud was aan de adventure tour waardoor we die niet konden doen. Flink balen dus tijdens de saaie normale tour.. Gelukkig hebben we op de weg er naartoe en de weg terug genoeg struisvogels van dichtbij gezien wat de totaal 60km heuvelachtige fietsrit een klein beetje goedmaakte. De dag erna zijn we voordat we naar Port Elizabeth vertrokken nog naar het C.P. Nel museum gegaan. Dit was de meest random collectie van spullen die je maar tegen kan komen. Maar er was wel een ruimte met allemaal info over de geschiedenis van de struisvogel enzo dus dat was prima opvulling van de wachttijd.

In Port Elizabeth hebben we de eerste dag niks gedaan aangezien het regende en we bij moesten slapen. We hebben een auto gereserveerd zodat we de volgende dag op ons gemak zelf door Addo Elephant Park konden rijden op zoek naar de 'Big 7'.
Bij het autoverhuurbedrijf hadden we nog een beetje problemen omdat de creditcard op de naam van Niels staat en alleen ik mijn rijbewijs bij had. De eerste chauffeur moest Niels zijn en daarom zijn we naar het politie bureau op het vliegveld gegaan waar Niels een affidavit moest tekenen. Daarin staat geschreven dat hij een geldig rijbewijs heeft maar vergeten is in Nederland.
Dit document was vanaf toen een tijdelijk rijbewijs...
Totaal niet voorbereid op dat hij die dag zou rijden was Niels toch wel een beetje zenuwachtig omdat ze hier aan de verkeerde (linker) kant van de weg rijden en je aan de andere kant zit in de auto en dus ook met links moet schakelen etc... Even wennen dus, maar na een tijdje vond hij het al weer helemaal leuk om te rijden en zei hij al weer dingen als "ik hoor ook te rijden want ik ben een man" en "ik heb lekker aan de linkerkant gereden en jij nog nooit!".
We hebben ongeveer 3 tot 4 uur in het Addo park rond gereden en nog lang niet alles gezien wat er te zien valt. Maar dat kwam natuurlijk niet doordat Niels het park beschouwde als zijn privé racetrack en dus liever heel hard door het park heen scheurde dan rustig reed om dieren te kijken. Toch kunnen we wel een aantal beesten van ons lijstje afstrepen zoals: Olifant, zebra, kudu, wrattenzwijn, eland, struisvogel etc (en ik blijf er bij dat op een van onze foto's een leeuw staat ergens in de verte) .
Na onze rondrit in Addo wilden we nog naar een ander game reserve gaan, alleen bleek dat we verkeerd geïnformeerd waren door ons hostel want dit was een park waar je alleen als onderdeel van een tour naar binnen kon en dus niet zelf kon rondrijden.... Vraag ik me toch nog steeds af met welk park het meisje achter de receptie bij ons hostel heeft gebeld... 's Avonds na een lange dag dieren spotten terug naar het hostel gegaan en lekker paleo gegeten! Voelt toch een beetje zoals thuis als we zelf moeten koken. Niels wordt er in ieder geval heel blij van... Lekker veel vlees en groeten! ;)

De volgende dag was het tijd om naar Durban te reizen. Dit kostte 700km en dus een reis van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. In Durban zijn we naar uShaka Marine Park geweest, een soort Sea World Aquarium inclusief zeehonden- en dolfijnenshows. Hier mocht Kyra nog even naar voren komen om natgespetterd worden door een dolfijn die maar al te graag bommetjes maakte langs de rand van het bassin. En in het aquarium hebben de mensen ervoor gezorgd dat je niet op zoek hoeft naar de vissen van Finding Nemo want ze hebben gewoon een speciaal aquariumpje met alle vissen uit de film incl schildpad, plastic snorkelmasker en schatkistje waar bubbels uitkomen. Perfect voor alle kleine kinderen (ok wij hebben er ook wel wat foto's van gemaakt, maar alleen speciaal voor jullie).

De reis naar Noord Drakensberg begon de dag erna ook weer vroeg en daar hebben we de Tugela Falls hike gedaan. Deze hike vindt plaats op een deel van de Drakensberg die Amfitheater wordt genoemd want met een beetje fantasie kun je je dat misschien wel inbeelden als je de berg ziet. 's Ochtends vroeg werden we naar een hoogte van 2500m gereden en daar startte de hike naar de top op (ongeveer) 3150m. Voor een groot deel was dit zigzaggend omhoog en de laatste 250m was een flinke klim. Onderweg en bovenaan hebben we heel mooi uitzicht gehad over de omgeving. Na bovenaan lunch te hebben gehad zijn we naar de waterval gelopen. Dit is de tweede hoogste waterval in de wereld maar omdat er de laatste tijd weinig regen hebben gehad stond de waterval helaas droog.. Het was nog steeds wel een afgrond van 1km diep dus het uitzicht was best goed. De afdaling moesten we gedeeltelijk doen met behulp van ijzeren ketting ladders (omdat het gewoon verticaal naar beneden was) zonder dat je ergens aan vast zat. Gelukkig had onze gids de hele tijd geruststellende verhalen over mensen die dood waren gegaan door te vallen in een diepe afgrond of door een slangenbeet. Ondanks dat was het wel echt gaaf om te doen. De hike terug, zaten we om half 5 in het busje en waren we doodmoe om 7 terug in het hostel.

We zijn nu alweer aangekomen in Johannesburg en morgenvroeg vliegen we vanuit hier naar Sao Paulo. Vanuit daar gaan we snel naar Buenos Aires aangezien onze Spaans cursus over een week begint. Onze volgende blog zal dus zijn vanuit Argentinië.

Zuid-Afrika was in ieder geval echt enorm mooi en we moeten hier 100% zeker nog een keer naar terug om wat meer tijd te besteden en wat meer te kunnen zien. Dit is tot nu toe denk ik wel een van onze favoriete landen.

Groeten Niels en Kyra.

• 24 Mei 2012 - 19:50

Frans En Jans.:

Beste Niels en Kyra,Wij hebben echt genoten van jullie reisverslag.Het zal zeker wel vermoeiend zijn geweest voor jullie zeker na die lange vlucht van 20 uren en de jet-lag.Wij vinden het iedere keer heel fijn om jullie reisverslag te mogen ontvangen en wensen jullie nog heel veel plezier bij het vervolg van jullie reis.Groetjes Opa en Oma v.d.Heuvel

• 14 Juni 2012 - 15:19

Millie:

Hoi Kiek en Niels, heb zojuist een bijdrage overgemaakt; kan de kiek zich weer een leuk jurkje kopen.

Liefs en geniet! Dat doen jullie, zie ik aan jullie gezichten op de foto's
    xxx
    Millie en Igor