Zuid-Amerika: De eerste 3 weken - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Kyra Teeken - WaarBenJij.nu Zuid-Amerika: De eerste 3 weken - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Kyra Teeken - WaarBenJij.nu

Zuid-Amerika: De eerste 3 weken

Door: nielsenkyra

Blijf op de hoogte en volg Kyra

17 Juni 2012 | Brazilië, Foz do Iguaçu

(side-note: we zijn helemaal niet in Brazilie op dit moment maar we willen het vlaggetje van Brazilie ook heel graag)

Hola Padres, hermanos, abuelos, amigos y otra gente! ¿Que tal? Nos gusta aprender español pero ahora hablamos holandés por ustedes. Over de twee weekjes Spaans les later meer. Nu eerst:

Na weer een lange vliegreis kwamen met een redelijke jetlag aan in Sao Paulo. Hier hebben we eigenlijk niet heel veel gedaan omdat we vanwege ons Afrika ritme 2 dagen lang om 8 uur al mega moe waren. De laatste dag in Sao Paulo zijn we naar het ibiripuera park gegaan en daar ging een hele grote groep jongeren recht voor onze neus LARPen (als je niet weet wat dat is, Google t maar eens) ... Het was iig vermakelijk om naar kijken. Hierna zijn we vertrokken richting Foz do Iguacu, de Braziliaanse kant van de Iguazu watervallen. Vanuit daar heb je mooie uitzichten over alle watervallen en zie je met mooi weer ook een regenboog verschijnen (zie foto)!

Omdat we binnen een week in Buenos Aires moesten zijn voor onze Spaans cursus, vertrokken we de dag erna al richting de argentijnse kant van de watervallen. In Puerto Iguazu kwamen we de twee meisjes uit Israël weer tegen die we in Foz al kort ontmoet hadden en samen met hen (Yael en Avishag) en een Canadees (Chris) hebben we vanaf toen een beetje alles samen gedaan. De watervallen aan de Argentijnse kant waren nog veel mooier aangezien je hier veel dichter op de watervallen kwam te zitten en niet alleen een overzicht kreeg. Het mooiste van allemaal was de laatste trail naar Gargante del Diablo (Devil's Throat). Volgens mij is dit ook 1 van de 7 wereldwonderen (en als het dat niet is moet dat het zeker worden). Het is ongelooflijk om zo'n enorme waterval met zo veel geweld zo veel water te zien verplaatsen. We hebben best veel foto's gemaakt maar ik betwijfel of ook maar 1 van de foto's een klein deel van de waterval goed vastlegt. Maar goed, op een gegeven moment moesten we daar ook weer weg en hebben we de rest van de tijd in Puerto Iguazu niet veel meer gedaan behalve naar het drielandenpunt van Brazilië, Paraguay en Argentinië gegaan. Dit was eigenlijk ook alleen maar omdat we toch tot 's avonds moesten wachten op onze nachtbus naar Buenos Aires. Eenmaal in deze bus werden we meteen volgegooid met alcohol zodat we goed konden slapen (whiskey vooraf, bier bij het eten en champagne na) en na een reis van 20 uur kwamen we aan in Buenos Aires.

In Buenos Aires hebben we totdat de Spaans cursus begon niet echt meer iets gedaan. We zijn een keer lekker gaan eten, ik ben bij CrossFit Tuluka gaan sporten en we zijn naar het Recoletta gedeelte van de stad gegaan. Eerst naar de zondagsmarkt, daarna naar het museum des belles artes en tenslotte naar het bekende Recoletta kerkhof met mega veel grote graven en waar onder andere Evita begraven ligt. De dag erna begon de Spaans cursus. We waren er allebei heel erg benieuwd naar maar jammer genoeg konden we onze ervaringen maar lastig delen. Kyra werd namelijk in een andere groep geplaatst op basis van een test die bij aanvang werd afgenomen over je voorkennis. Deze test werd bij Kyra niet nagekeken omdat ze zei dat ze een beginner was en mij hadden ze op basis van die test 1 niveau omhoog geplaatst... Gelukkig kwam het goed want op de tweede dag mocht Kyra bij mij in de klas erbij komen. Die dag besloten we ook meteen deel te nemen aan een van de gratis activiteiten van expanish: een Spaanse film kijken met Spaanse ondertitels... Best nog lastig na 2 lessen Spaans te hebben gevolgd maar we konden in ieder geval al een beetje volgen waar t over ging. Van iedere dag vroeg opstaan en veel doen wordt je stiekem best moe en daarom hebben we de rest van de week niet veel meer gedaan behalve naar CrossFit gaan en de stad verkennen. Zo zijn we ongeveer 2 uur lang op zoek geweest naar een supermarkt die vlees verkoopt en hebben we ook nog wat cultuur opgesnoven door langs casa rosada te lopen. Vrijdagavond zijn we samen met de twee meisjes uit Israël meegegaan met een pubcrawl in het uitgaans gedeelte van de stad; Palermo. Hier bezochten we samen met zo'n 100 anderen 3 pubs. We zouden eigenlijk ook nog naar een club gaan maar Avishag viel in de derde pub al bijna in slaap waardoor we besloten terug te gaan naar het hostel. In het weekend hebben we rondgedwaald in la boca, het arbeiders gedeelte van Buenos Aires en tevens ook de wijk waar het stadion van de nationale club de boca juniors zich bevind. De huizen zijn hier in alle kleuren van de regenboog geschilderd waardoor het een pretpark achtige ervaring is om hier rond te lopen.

Behalve souvenir shoppen hebben we gekeken naar een tango show onder het genot van een kop koffie. Verder zijn we nog een dagje naar de bios geweest (dit keer een Engelse film met Spaanse ondertitels) en heeft Niels nog een aantal keer zijn CrossFit fix gekregen door een aantal keer te gaan sporten. Ook zijn we nog naar een Japanse tuin geweest en naar de tweede mooiste boekenwinkel in de wereld gelopen die gebouwd is in een oud theater (de mooiste is Selexyz dominicanen in ons eigen Maastricht voor degenen die dat niet wisten). Verder hebben we vast nog wat andere toeristisch dingetjes gedaan die we niet hebben opgeschreven maar het belangrijkste is dat we na 40 uur Spaans les een klein beetje begrijpen wat de mensen zeggen (als we weten in welke context ze praten en als we ze 100 keer vragen om langzaam te praten). Het lezen en schrijven gaat ons makkelijker af maar daar heb je in het dagelijks leven dan weer minder aan. Anyway, nu is het tijd om ons 'thuis' van de afgelopen twee weken vaarwel te zeggen en naar Mendoza te rijden. Daar staat een wijntocht en een tour door de Andes op het programma dus genoeg om naar uit te kijken.

¡Chau, abrazos, muchos bessos y hasta pronto!

Niels en Kyra